Get the Flash Player to see this player.

Historie

V roce 1956, kdy trval již dva roky zákaz používání proudových letounů de Havilland Comet (po sérii nehod) a na další použitelné proudové letadlo ( Boeing 707-120 ) musel západní svět čekat ještě dva roky, probíhá první pravidelný let nového civilního proudového letounu TU 104.

15. září vzlétá na lince Moskva-Omsk-Irkutsk a překonává ji za, v SSSR neobvyklých, 5,5 hodiny, tj. o necelých 8 hodin dříve než do té doby používané II-14.

Při konstrukci bylo využito osvědčených komponentů, totiž křídel, motorové skupiny, ocasních ploch, podvozku a také uspořádání kabiny pětičlenné posádky od těžkého bombardéru TU-16. Zcela nově byl postaven trup s přetlakovou kabinou pro 50 cestujících a dalšími provozními prostorami. Jako motory posloužily velké jednotky od A. Mikulina se statickým tahem 66,15 kN (později 85,26 kN), přitisknuté ke trupu pod nosníky křídel. Hlavní skupiny kol příďového podvozku se zatahovaly do kapkovitých gondol na odtokové hraně křídel.

První prototyp byl zalétáván 17. června 1955. Během zkoušek přistál i na londýnském letišti Heathrow, kde vzbudil pozornost západních odborníků.

Letoun znamenal pro Aeroflot významný technický skok kupředu. Bylo však nutné upravit řadu zastaralých letišť, aby splňovala jeho zvýšené nároky na betonové přistávací a rozjezdové plochy.

Počátkem roku byla konečně zalétávána ekonomičtější verze TU 104A, v jejíž kabině bylo místo pro 70 sedadel cestujících. Jako pohon posloužily úspornější motory AM-3M-500 s tahem 95,06 kN a prodlouženou životností. TU 104A začaly od srpna 1958 spojovat Moskvu s Dillí, od prosince s Káhirou a od března 1959 s Phongjangem.

TU 104A je dějinně významný i pro ČSA, které v listopadu 1957 převzaly první TU 104A OK-LDA "Praha" a postupně zakoupily do svého parku dalších šest těchto letounů. Dne 9.12. se vydal OK-LDA k prvnímu pravidelnému letu do Moskvy.

V průběhu vývoje letadla docházelo k četným změnám kapacity a nosnosti stroje. Největšího počtu 115 přepravovaných cestujících dosáhl Aeroflot úpravou poslední vyráběné verze TU-104e. Zajímavý byl typ TU-104b, jehož nosnost byla 12 tun a trup byl o 1,2m metru delší.

Letoun TU 104 je v současné době vystaven mimo jiné i v leteckém muzeu Praha-Kbely. Zajímavější je však jeho prohlídka v Petrovicích, kde si můžete mimo chvil strávených u dobrého jídla i prohlédnout původní kokpit stroje s vystavenou dobovou uniformou.

Letoun TU 104 byl v roce 1993 dopraven do Petrovic u Ústí nad Labem z Toužimi, kde tento vysloužilý stroj stál mezi panelovými domy na sídlišti a byla v něm herna s hracími automaty.
Po úpravách byla 14.3.1995 otevřena v tomto letounu restaurace.

Virtual Tour

3D virtual tour

Virtual Tour
Air Restaurant pro vás připravuje 3D pohled do interiéru letadla TU 104.

Speciální akce

Svatý Martin 2016

Svátek svatého Martina patří již v historii k jednomu z nejoblíbenějších v roce. K tomuto svátku neodmyslitelně patří dobře vykrmená a upečená husa. Také naše restaurace přichází ve svátek svatého Martina s nabídkou dozlatova upečené husičky a svatomartinského vína, čímž vás všechny na tyto hody srdečně zveme.
Těšíme se na Vaši návštěvu!
Více
Webdesign by Vanavi.com